- 07.12.2018
- /
- Kategoria:
To niesamowite, z jakim rozmachem rozwija się w Polsce segment odświeżaczy powietrza. Warto przypomnieć, że to wyjątkowo młoda grupa produktów na polskim rynku, która zaczęła praktycznie istnieć na półkach naszych sklepów dopiero w latach 90. Jak jednak wskazują badania, segment ten rośnie bardzo dynamicznie.
Rynek odświeżaczy do powietrza osiągnął w ostatnim roku wartość 224 mln złotych (okres styczeń–grudzień 2007), co stanowiło wzrost o 25 proc. w stosunku do roku 2006 – mówi Joanna Rogalska, junior client executive, ACNieslen Polska Sp. z o.o.
– Rozwój pod względem wartościowym miał miejsce przy jednoczesnym zwiększeniu ilości sprzedanych opakowań o 19,5 proc., do poziomu ponad 41,2 mln sztuk w stosunku rocznym. Dynamiczny wzrost tej kategorii obserwowany w ostatnim roku stanowi jednocześnie potwierdzenie długotrwałej tendencji wzrostowej na tym rynku – wyjaśnia Rogalska. Jej zdaniem zwiększenie sprzedaży odświeżaczy do powietrza miało miejsce głównie w handlu nowoczesnym, zwłaszcza w supermarketach poniżej 2500 m kw., ale również w sklepach chemicznych, zarówno sieciowych, jak i niesieciowych. W rezultacie w ostatnim roku miał miejsce wzrost znaczenia tych typów sklepów dla sprzedaży całej kategorii. W porównaniu do okresu styczeń–grudzień 2006 największy wzrost zanotowano w supermarketach. Wynosił on 1,3 punktu procentowego.
Liczy się nastrój!
Odświeżacze powietrza to jedna z najbardziej dynamicznie rosnących kategorii na rynku domowych środków czystości. W ostatnich kilku latach mieliśmy do czynienia z jej dwucyfrowymi wzrostami. Wartość rynku odświeżaczy wynosi obecnie 190,4 mln złotych. W ciągu ostatniego roku wzrost zanotowały zarówno formaty funkcjonalne (15 proc.), jak i emocjonalne (16 proc.). Sprzedaż formatów budujących nastrój rosła więc nieco bardziej dynamicznie niż cały rynek. Są to jednocześnie formaty droższe, w których widzimy duży potencjał rozwoju.
Elektryczna elegancja
Odświeżacze powietrza to dynamicznie rosnący z roku na rok rynek. Rosnącą popularnością cieszą się wszystkie kategorie odświeżaczy powietrza. Produkty te zyskują coraz większe uznanie wśród użytkowników. Oznacza to, że konsumenci dbają o zapach w domu (szybka walka z niechcianym zapachem bądź też tworzenie nastroju i klimatu poprzez zapach). Cenią sobie uniwersalność i łatwość użycia odświeżaczy (spraye, minispraye, żele), a także wysoką jakość zapachów tworzonych przez elektryczne oraz dekoracyjne odświeżacze powietrza (obie kategorie oparte na technice ulatniania się zapachu z płynu).
Spraye przewodzą!
W największym stopniu do zwiększenia się sprzedaży odświeżaczy do powietrza przyczynił się główny segment – spraye – ze wzrostem sprzedaży o 17,5 proc. w roku 2007 vs rok 2006. Niemniej istotne okazało się również podniesienie poziomu sprzedaży wartościowej świeczek, które zanotowały najszybszy wzrost w porównaniu z innymi segmentami na tym rynku. Segment ten też jako jedyny zwiększył swoje udziały zarówno w ujęciu wartościowym (+2,4 pp), jak i w ujęciu ilościowym (+2,5 pp). Wolniejszy rozwój pozostałych typów produktów przyczynił się do spadku ich znaczenia w całej kategorii, co stało się w dużej mierze udziałem sprayów (–2,6 pp wartościowo, –1,7 pp ilościowo).